-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)
-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45759 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

چرا امام خميني(ره) يك ايده ديگري نسبت به دكتر شريعتي داشتند؟
با سلام و تشكر از شما پرسشگر محترم بجا و شايسته بود كه برداشت خود را از ايده امام(ره) نسبت به دكتر شريعتي قبل از سؤال از چرايي آن بيان مي كرديد. به هر حال سعي خواهيم كرد با بيان نظرات مختلف پيرامون دكتر شريعتي ديدگاه امام(ره) را نسبت به ايشان روشن نماييم. به طور كلي در مورد شريعتي دو ديدگاه افراطي وجود دارد؛ ديدگاه اول متعلق به مخالفان اوست كه تنها به اشتباهات دكتر شريعتي تمسك مي كنند و چشم خود را بر نقاط مثبت او مي بندند. ديدگاه دوم مربوط به طرفداران دكتر شريعتي است كه او را موجودي مطلق جلوه مي دهند و حتي كوچكترين اشتباه را از او نمي پذيرند. اين دو ديدگاه افراطي، ظالمانه و غيرمنصفانه است. ديدگاه سومي نسبت به شريعتي وجود دارد كه واقع بينانه و منصفانه و فارغ از هرگونه افراط و تفريط نسبت به دكتر شريعتي اظهارنظر مي كند. صاحبان اين ديدگاه ضمن پذيرش و نقد برخي اشتباهات شريعتي كه خود نيز به آنها اذعان داشت او را انديشمندي متدين و متعهد و نوگرا كه خدمات بسياري به اسلام و ايران نموده است مي دانند. امام(ره) از جمله كساني است كه با چنين ديدگاهي از دكتر شريعتي در مقابل آماج مخالفان حمايت كرده اند. مقام معظم رهبري در اين باره از امام(ره) چنين نقل مي كنند: «... من فراموش نمي كنم كه در اوج مبارزات... امام در ضمن صحبتي بدون اين كه نام از كسي ببرند، اشاره اي كردند به وضع شريعتي و مخالفت هايي كه در اطراف او هست، نوار اين سخن همان وقت از نجف آمد و در فرو نشاندن اختلافات مؤثر بود در آنجا امام... اين جور بيان كرده بودند: كسي را كه خدماتي كرده (چيزي نزديك به اين مضمون) به خاطر چهار تا اشتباه در كتابهايش بگوييم، اين صحيح نيست.»، {V(دكتر علي شريعتي از ديدگاه شخصيتها، به كوشش جعفر سعيدي، تهران: نشر سايه، 1380، صص 89 - 90)V}

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.